[Announcement] Awesome!!! This blog has officially moved to a new, fresh and waaaaaaaay cooler-looking website ;) Got questions? Email me.

July 3, 2008

4th of July ~ The Secrets

[SPECIAL BIRTHDAY EDITION - MUST READ]
*[No intention to sell or promote books (except SAT &TOEFL books) - i'm not a salesman ;]
Conundrum
Hi there, have you seen books with the date '4th of July ' as part of the title of that reading materials?

Have you been wondering why? (you r not going to ponder upon this Q if you are staying or studying in the US or if you are a US citizen)

Independence day and Hancock
Guess what? 4th July is the independence day for the USA. That is why an author of a book, when choosing a date to be the title for his or her book might be choosing 4th July as his or her first choice.
Anyway, let's look at some facts about US Independence Day.. YOu like history, right? hahaha :)

In the United States, Independence Day, commonly known as the Fourth of July, is a federal holiday commemorating the adoption of the Declaration of Independence on July 4, 1776, declaring independence from the Kingdom of Great Britain (sape kata US x pernah di jajah???).

What about Hancock??

Some more history...
Congress approved the wording of the Declaration on July 4 and then sent it to the printer. Whether John Hancock, as the elected President of the Second Continental Congress, or anyone else signed the document that day is unknown, because that document has been lost — presumably destroyed in the printing process. However, Hancock's name and that of a witness do appear on the typeset broadside that was published within a few days.

So, actually Hancock, is a prominent guy gak lah. Bukan sekadar superhero..haha.. and yg menarik gak ialah Hancock juga merupakan satu nama bandar or county (a sub-unit of regional self-government within a larger jurisdiction) di ILLINOIS (state),USA (country). Menarik...menarik...

What drives me to write about 4th July huh?
Haha.. simply because there were memories behind it. First, cuba bayang kan kalu korang macam di lahirkan pada 30 ogos di Malaysia.. Mesti macam rugikan sebab x dpt lahir pada hari kemerdekaan itu sendiri.. Bukankah anda melihat bayi2 yg dilahirkan pd 31 ogos di sambut dengan meriah sekali...??Siap keluar akhbar...Anak merdeka kata mereka!



Hehe.. and that happened to me lah.. i was born in The States on the 4 minus 1 July... on Monday during the evening.. berusaha my mom tunggu.. but takdir ALLAH x boleh di halang.. Alhamdulillah, lahirlah seorang bayi yg sihat pada petang ISNIN 3 Julai 1989. That's all about it. It's HISTORY.

CREDITS
Special thanks to my family members...

Abah (thanks sebab menyara ku and menjagaku dengan baik) and Ummy (thanks sebab lahirkankuand menjagaku dengan baik) - TQ for everything!
Kak Huda - Superduper thanks for the present....

Anas - Thanks for the wish kat gmail.
Muaz, Zubair and Salman - Thanks bros...
My ayah sedara - Ayah Supi
My mak sedara - Acik Yang

and my beloved teacher...

Ms. Lin - thanks a lot for the SMS wish.


THANKS to my frens for delightful wishes:
via SMS
KISAS

Ihsan Roslan @ Egypt, Hakim Lattepi @ Jordan, Afiq Muiz @ Jordan, Firdaus a.k.a PDOS @UiTM, Mutheerah @ UCSI, Amirah Yaakob @ UCSI, Syafiqq Al Hakim @ Med School, Rasydan @ INTEC, Syahir @ KYUEM, Nurafiqah Azizi @ UIA, Syamel @ Taylors


PPOU/ATU/SPC/PPC
Hazrool BNM, Hamdi MOE, Ajim MOE, Farah MOE, Adibah MOE, Azirah SPC

KYUEM
Ainaa SSP

AL-AMIN
Asma' Nabihah @ KMB, Mu'az Shaharom @ USIM - Ireland

Via the NET
Din paiman KISAS @ UTP, Syaimaa (junior kat KISAS) @ INTEC, Nadiah amalina SPC, Faizza PPOU, Baby 0309 (from tagged), Ridhwan Ismail @ Jordan

From UIUC
Mardhiya Yassin
Bakal frenz - Ye lin from China and Atul from India

From WCIT '08
(kak) Sabrina

and yg laen2 yg wish secara langsung atau tidak langsung :)

AND WANNA SAY HAPPY BIRTHDAY kepada yg berkongsi bufday date yang same:

Sahrul Fadzlin KISAS
Syahrol Fasya KISAS
Ridhwan Ismail KISAS
Sepupuku, Adlan
Mu'az Shaharom AL-AMIN
Semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan mendapat kejayaan di dunia dan akhirat.

13 comments:

Bubbly Sabrina said...

Ha? I was the only one from wcit??

=O a bit shocked! a bit honored too. haha.

Tak dapat lahir july 4 pun takpe... 3rd july ok what... nombor lagi cantik.. 03 07 1989 .. see??? nombor ganjil mmg selalu cantik!! =D

Al-Faqiir Ila Rabbihi said...

salam alaik ammar..
ak igt 3 org jer 4 org eh.. hurm nnt ak update..
btw selamat mencecah umur 19 thn eh ke 20 ?? ntah ak pon lper..
satu lg mentang2 ko gi states gne passport us jgn jd warganegara sana plak takper politik kat mesia kejap jer camnih...
ak nk sms ko gak tp ntah enset ak dh hilang, nk wat cmner kan.. huhu \paperpon selamat maju jaya~!!!

just peringatan.. happy birthday, happy one year closer to the death....

bgtau ak tarikh actual ko fly... sng nak wat jadual..

Princess Azi said...

wah name aku ade! hehehe. tq2.

ammar dah tue dah. oh lahir kat states rupenye die... Nanti belajar kat tempat kelahiran. Hahaha.

Take care ;p

aimi jamaludin said...

i guess i'v already wished u kat anthr comment
btw,
byk nampak adiah??
nmpk gayenye tak yah ade adiah dari egypt pun tak pe kot??
hehe

haahla..
cantik number ganjil
except the fact that 0 nd 8 r even number la

again ammar,
happy birthday,
sanah helwah insyaallah.

Ammar bin Ahmad Faris said...

ammar > kak sabrina a.k.a summer

yup, ur da only one, but there were just 8 of us right...

shocked? hmm honored?? no comment.. but i really wanna say thanks very much...

tu lah no ganjil mmg cantik
kalu x .. 890704 ... hmm baik 890703 kan? hahaha

TQ

Ammar bin Ahmad Faris said...

w'salam...
ko ingat 3 org? hmm nih mesti ko abaikan aku nih..hehehe

4 org lah.. eh mantap gak comment ko kat yahoo group tuh.. dak2 KISAS mantap2 lah!!!

umur 19 lah..ko yg 20...hahhaa

nnti aku bgtau tarikh actual aku fly.. tapi x yah susah2 lah nak hantar.. hehehe

tulah..mula2 ingat nak duk US terus sebab politik kat MAS nih dah boleh wat drama yg sangat2 laku..

YG nih akan ku paling ingat.. closer tu death.. thanks din for the peringatan.. TQ

Ammar bin Ahmad Faris said...

to pricess azirah..

yup, lahir kat US..so mcm nak balik kampung gak lah ni..

yer lah... dah ko wish aku awal.. nak honor lah sape2 yg wish aku..thanks..hehehe

selamat kembali ke UNITEN... dan bersedia untuk menghadapi segala pahit manis dlm prog tersebut..

Ammar bin Ahmad Faris said...

salam..
THANKS aimi..
hahaha...
yup i have to accept da fact yg 0 and 8 tuh even..

dah wish ek?? hmm x wish pun x per :(

hadiah from Egypt kena ader lah.. eh tapi ko dah ader kat MAS dah kan??

hmm yg wat banyaknyer ialah barang2yg ayah aku bwk dari aussie..dier outstation hari tuh.hehehe..
saje biar nampak byk... my sis yg kasi hadiah yg kat tengah2 tu.. :)

Tinta Penaku said...

salam. alamak! dh terlalu lewat nak ucapkan, tapi takpe kan lewat 'byk' skit drpd tak ucap lgsg ;b sanah helwa ya ghamil~ may all ur dreams come true.

erm, muda lagi ammar faris ni. smga berjaya dunia akhirat.

Ammar bin Ahmad Faris said...

ammar > tintapenaku
salam, yeah, better late than never... x der lah..x kisah jerh...

thanks for the wish..

dah semakin tua lah (but ko tua lagi lah)... you too.. semoga berjaya fiddunia walakhirah...

study kat Egypt kan?? dah tahun ke berape??

Ammar bin Ahmad Faris said...

ammar >tinta penaku
eh, blog tuk invited readers jer ek??

Wiz said...

Happy Happy Happy Belated Birthday Ammar!. If I had known earlier I would've made a cake for you. But since you were not around to receive it, maybe this warm sincere wish would do.

May you are surrounded only with beatuiful things now and in times to come.

Ammar bin Ahmad Faris said...

To ms wiz,
thanks you very very very much.hahhaa..

really appreciate it...

I WANT THE CAKE!!!

hmm miss 'da' opportunity.. maybe next time.. i really wanna test your scrumptious cakes... :)