[Announcement] Awesome!!! This blog has officially moved to a new, fresh and waaaaaaaay cooler-looking website ;) Got questions? Email me.

January 29, 2008

YALE UNIVERSITY - INTERVIEW (Part 1)


(PART 1)
Salamz...
pe kabo semua??? harap semua berada dalam keadaan sihat walafiat...lama tul rasanyer x post dlm blog nih..so, sbb baru habis exam, so skang rilex sket la..oh, haritu aku de citer sket psl interview MIT kan (sila rujuk blog yg lepas tuk makluman lanjut). Adalah di maklumkan yg dgn sukacitanyer..aku nak citer satu lagi pengalaman aku time interview untuk Yale University laks...

the story starts mcm nih...on 18th Jan 2008... aku tgh agak sibuk gak la prepare tuk exam (hmm but still maen2 lagi time tuh)...then biler aku check email..tibe2 dpt email dari salah sorang alumnus Yale University..aku agak terkezut gak la..hehehe..then aku tgk nama dier Teh Geok Lian..dier nih la yg bakal interview aku.. kali ni bukan melayu... so, I have to prepared tuk berhadapan dgn interview yg will be challenging, i thought at that particular time...mmg agak nervous gak la..yer la..sape x nervous biler berhadapan dgn interviewer2 yg bukan calang2 orang.. dier keje tuk syarikat PARAMOUT CO. ,satu syarikat investment yg ade byk anak2 syarikat...yg beliau nih...CEO salah satu anak syarikat tuh...WOW!

hmm so aku pun reply la email dier dan arrange masa yg sesuai tuk interview tuh..yakni ari isnin lepas, 28/1/2008...so aku start la email tuh dgn...
Dear Mr. Teh Geok Lian,
...bla..bla..bla.. {content}

26 jun tuh exam SAT (sila rujuk blog lepas2 tuk penerangan psl exam2 US)... then aku balik rumah.. ari ahad tu lak, aku gi UIA, participated dlm OPEN CHESS TOURNAMENT anjuran UIA...dgn adik aku..malangnyer ..kalah..x per lah ..bley cuba lagi.... ( owh nanti raya cina nanti ader tournament kalu sape2 berminat bley la contact aku..hehehe..0123444495)

berbalik kpd interview...so ari isnin tuh aku pun amek LRT pergi kelana jaya..then amek cab/taxi pegi Uptown 1,Damansara Uptown.. to be precise level 8... kat situ baru aku sedar..tempat tuh mmg byk syarikat2 terkenal mcm Danone sdn. bhd., kraft and laen2..

so, dlm kul 11.3o a.m. aku pun tiba lah kat pintu entrance....lepas amek visitor pass.. dengan lafaz bismillah aku naik lif ke tingkat lapan..aku dah agak dah ..mesti no 4 x wujud amongst nombor2 lif tuh...lepas tuh aku pun tunggu dulu di ruangan tempat tunggu..tepat jam 12.00 aku dijemput ke office beliau...

Tunggu punyer tunggu...akhirnya...aku di bawa oleh salah sorang pekerja di situ ke ofiz beliau...
dup dap... dup dap...quite apprehensive gak la waktu tuh...

Then benda yg un'sangka'rable ialah interviewer yg ku sangka lelaki based on the name(menyesal aku x examine nama tuh betul2 and check biodata dier secara terperinci) ialah seorang pompuan yg memang amiable and friendly...

TO BE CONTINUED>>>



4 comments:

c's said...

"Dear Mr. Teh Geok Lian,"

kaw kaw je die nih..huhu..

byk dh attend interview, fuh mesti berhabuk ler ammar jwb interview.. berusaha~ have to go tru many stages.. susah tul ye nk apply.. smg dipermudahkan urusan~

Ammar Faris said...

Dear Ms. Radin,
aku penah panggil ko radin kartabangsa dulu...mohon maaf and harap ko x kisah..(kalu kisah ckp)...yup, agak mencabar gak la kalu nak apply kat top universities kat US..sebab dier nak tgk kiter as a person...holistic view...dier bukan tgk academic jer..berhabuk jwb?? hmm pakai bantai jer la...hehehe..nway thanks sbb sudi letak comment tuh...

Din Paiman said...

weh ammar, nak plak alumnis derg interbiu bakal student eh ?? derg dpt duit ker ?? perghh... lain kali ko taip.. "Dear Mr./Ms. Teh Geok Lian..."
hahah cepat smabung~!! ak dh tak sabar~!!!

Ammar Faris said...

dorang agak committed gak la..but not all volunteered to be the interviewer...mungkin yg laen tuh 'bz' sgt dengan keje...tapi respect la yg volunteered nih..dorang x dibayar pun sudi luangkan masa tuk interview applicants...and friendly giler pulak tuh..hehehe..ko tulis cepat sambung..skang aku tulis cepat baca!!!hehehe